Hejsan!

Någon mer som är tillbaka på jobbet efter semestern? Tydligen är det inte så många andra på mitt jobb som är det, så kontoret är ganska öde och så även min att-göra-lista. Hur ofta händer det? Jag passar därför på att skapa nya vanor för att röra på mig mer här på kontoret. Förhoppningsvis sitter rutinen innan inboxen börjar fyllas på igen. Målet är att hålla fast vid rörelserutinen hela vägen fram till jul… och helst hela vägen fram till ”påska”. Kanske det finns någon mer som vill få in mer rörelse under arbetsdagen och skapa nya (bättre?) vanor? Haka på min kontorsgympa vet ja!

  1. Lyft på rumpan
    Se till att lyfta på ändan var 30e min, helst även under möten. Om det känns pinsamt att ställa dig upp utan anledning, låtsas tappa något på golvet bakom din stol.
  1. Rör på påkarna
    Gå en sväng så ofta som möjligt. Vanka av och an när du pratar i telefon. Välj toaletten/skrivaren längst bort. Gå en promenad på lunchen. etc.
  1. Sträck på dig
    Sitt med rak rygg på stolen (med båda fötterna i marken!). Stå upp med god hållning (lyft naveln och bröstet).

Vad gör du för att vara mindre stillasittande? /Liv