Att föda utan rädsla. Är det möjligt? Absolut, i alla fall om du frågar gravidcoach Anna Håkansson. Yoga kan vara ett verktyg som stöttar dig i samband med förlossning, men även efteråt när både kroppen och sinnet känns extra skört. Tillit och acceptans är två ledord som Anna återkommer till i intervjun. /Liv

  1. Hur och när upptäckte du yoga?

Jag upptäckte yogan för ca 11 år sedan. Det var i samband med en kurs i personlig utveckling som egentligen inte hade något specifikt fokus på yoga. Det var inte någon omedelbar kärlek utan kärleken till yogan har växt fram över tid. Det var först när jag träffade en av mina absoluta favoritlärare Sky som utvecklat Sama yogan som jag blev fast! Så om du som läser önskar att du gillade yoga men ännu inte gör det så är mitt råd att prova många olika lärare och former.

  1. Vad betyder yoga för dig?

För mig handlar yogan om ett förhållningssätt till livet som bygger på acceptans, närvaro och tillit. Genom yogapassen så ser jag det även som att jag ger kropp och själ, kärlek, omtanke och vila.

  1. Hur använder du yoga i din vardag?

I min vardag använder jag yogan som ett verktyg för att förhålla mig till alla utmaningar som livet ger, inte minst i föräldraskapet. När det skapas ett stresspåslag i familjen kan ett extra andetag förändra mitt agerande. Jag försöker även integrera yogapass i min vardag genom att inte sätta några höga förväntningar på att det ska vara tyst, tända ljus och rökelser för att jag ska kunna yoga. Ibland är det med barnen klängande på kroppen, ibland är det avbrott för att hjälpa till att borsta tänder eller tvätta händer. Och någon gång då och då är det alldeles lugnt och stilla…

  1. På vilket sätt kan yoga hjälpa inför och under förlossning?

Yogan kan hjälpa till på en mängd olika vis. Det jag förmedlar mycket under mina klasser är en möjlighet att skapa tillit till kroppen. En medvetenhet om den kraft som kroppen besitter och en möjlighet att förstå hur det går att arbeta med kroppen istället för emot den under födandet. Sen stärker yogan upp kroppen och skapar en rörlighet där ligament, muskler och bäcken ges de bästa förutsättningarna för bebisen att rotera ner under förlossningen. Oftast pratar vi om att vi ska öppna oss 10 centimeter och sen inte så mycket om hur viktigt det är att bäcken, ligament och muskler samspelar med barnet för att det ska ges möjlighet att rotera ner och till slut komma upp på vårt bröst. Vilket egentligen är mycket viktigare att förbereda sig på. Idag använder vi inte kroppen på samma vis som vi gjorde förr vilket gör att väldigt många har obalanser i bäckenet som försvårar förlossningen.

  1. Yoga efter förlossning, vad är viktigt att tänka på?

Acceptans! Det är så mycket som sker känslomässigt, fysiskt och själsligt efter en förlossning. Att stanna upp och vara i det som är. Att andas och acceptera de utmaningar som kommer. Desto mer lugn du kan komma till desto enklare blir första tiden. Du behöver inte stressa igång med yogapass. Börja med att ta kontakt med din kropp i lugn takt. Gör några Pelvic tilts om dagen och sträck på dig. Efterhand som du känner att du landat med din bebis så kan du göra korta yogapass anpassade för dig som nyss fött barn.